Sfintele Paști 2015, PLic prima zi LP 2059FDC
search
  • Sfintele Paști 2015, PLic prima zi LP 2059FDC

Sfintele Paști 2015, Plic prima zi LP 2059FDC

2059FDC
11,50 lei
În stoc
An aparitie
2015
Calitate
MNH
Tip
Plic Prima Zi (FDC)
Tematica
Sarbatori

Sfintele Paști 2015, Plic prima zi LP 2059FDC

Pe timbrul emisiunii cu valoarea nominală de 1,00 lei este ilustrată tema jertfei lui Hristos, mai precis imaginea iconografică a Maicii îndurerate, în maniera specifică centrului de pictură Lancrăm, Sebeş, datând de la mijlocul sec. al XIX-lea şi aflată în patrimoniul Mănăstirii Nicula.

Maica Îndurerată transpune în limbaj plastic profeţia Dreptului Simeon: Prin sufletul tău va trece sabieâ. Tragismul Răstignirii lui Iisus este amplificat de durerea şi tristeţea Mamei, admirabil exprimată prin cromatica în registrul grav, negru – gri. Economia de culoare este împinsă până la extrem, celor două nuanţe alăturându-li-se doar verdele veşmântului, rozul carnaţiei şi câteva accente de roşu cu care sunt redate buzele Maicii Domnului şi sângelelui Iisus.

Desenul este simplificat sub forma chipului nedelimitat de gât, a mâinilor împreunate, contopite în rugăciune. Pe Maforionul negru se văd cele trei stele, simbolul fecioriei. Elementul decorativ este redus la minim, crucea pare că pluteşte, din mâinile lui Hristos curg şiroaie de sânge. Inscripţiile sunt scrise îngrijit, desenul este realizat cu migală.

Icoana Răstignirii reprezentată pe manşeta coliţei aparţine, de asemenea, centrului de pictură Lancrăm-Sebeş şi datează de la mijlocul sec. al XIX-lea, aflându-se în Colecţia Mănăstirii Nicula.

Momentul Răstignirii marchează suprema Înălţare a umanităţii, în stare de jertfă, dăruindu-se Ziditorului prin desăvârşită ascultare; un Dumnezeu răstignit care, luând chip de rob şi făcându-se asemenea nouă, nu-i împiedicat de piroanele din mâini în a îmbrăţişa întreaga făptură omenească: – Părinte iartă-le lor nu doar păcatul acesta, ci toate păcatele lor⌠a celor ce vor crede şi se vor închina în duh Fiului – Celui Răstignit.

Crucea Răstignirii Mântuitorului este plasată în centrul compoziţiei, încadrată simetric de Fecioara Maria şi Sfântul Evanghelist Ioan, stând la picioarele crucii, iar în fundal este mărginită de crucile celor doi tâlhari răstigniţi împreună cu El. Şi aici, simplificarea cromatică extremă accentuează dramatismul prin contrastul dintre rozul pal al carnaţiei şi fundalul rece. Soarele şi luna, ca simboluri ale zilei şi ale nopţii, trimit la lumea văzută, îngrozită de moartea Creatorului său.

Pe timbrul coliţei emisiunii cu valoarea nominală de 9,10 lei, este ilustrată icoana Învierea lui Iisus, pictată în centrul de la Nicula, în prima jumătate a secolului XIX şi aparţinând acum Muzeului Etnografic al Transilvaniei. Mântuitorul ieşind din mormânt, biruitor, poartă stindardul Învierii în mâna stângă. Doi soldaţi, copleşiţi, arată cu uimire către Hristos. Desculţ, înfăşurat cu o eşarfă verde, Acesta păşeşte pe lespedea mormântului şi binecuvântează cu mâna dreaptă. Este încadrat de două şiruri verticale de nori albi ce simbolizează slava divină. Pe mormânt, peceţile au rămas nedesfăcute – genială soluţie compoziţională a artistului popular, în deplină concordanţă cu textul biblic, fapt ce accentuează caracterul tainic al momentului.

Sfintele Paşti au fost şi vor rămâne cea mai mare sărbătoare creştină şi, totodată, cea mai mare sărbătoare a sufletului omenesc. De Paşti, momentele celebrării liturgice sunt cu totul şi cu totul speciale. Frumuseţea cântărilor, veşmintele luminoase ale preoţilor, bisericile înţesate de credincioşi cu lumânări aprinse exprimă bucuria şi lumina celor ce vestesc şi a celor ce adeveresc: Hristos a înviat! Adevărat a înviat!