150 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată din România, coliță dantelată 2006 LP 1734
search
  • 150 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată din România, coliță dantelată 2006 LP 1734

150 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată din România, coliță dantelată 2006 LP 1734

1734
3,00 lei
În stoc
An aparitie
2006
Calitate
MNH
Tip
Coliță
Tematica
Aniversari

150 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată din România (Oravița - Baziaș, 1856 - 2006), coliță dantelată 2006 LP 1734

Cu 150 de ani în urmă, între Oraviţa şi Baziaş s-a dat în exploatare, pentru transportul călătorilor, prima linie de cale ferată construită pe teritoriul de astăzi al României.

La 15 septembrie 1830 se inaugura, în Anglia, prima linie de cale ferată în adevăratul sens al cuvântului, între oraşele Liverpool şi Manchester, după ce în 1825, între Stockton şi Darlington, fusese inaugurată “linia cărbunelui”. Astfel începea aventura tehnică feroviară ce avea să schimbe viaţa şi condiţiile existenţiale ale locuitorilor planetei.

În anul 1845, directorul districtului minier din Munţii Banatului, Gustav Granzsteim, adresează un memoriu şefului Administraţiei Averilor Imperiale de la Viena, în care atrăgea atenţia asupra importanţei economice a extragerii cărbunelui din zona Anina. De aici, cărbunele ajungea la Baziaş pentru a fi alimentate navele ce navigau pe Dunăre.

Între 1845 şi 1846, statul austriac confiscă toate minele particulare de cărbune din Munţii Aninei. La sfârşitul anului 1846, Cancelaria de la Viena aprobă planul de realizare a unei căi ferate cu tracţiune cabalină pentru transportul cărbunelui de la Anina la Oraviţa şi a unei căi ferate normale de la Oraviţa în portul Baziaş de la Dunăre.

La 20 august 1854 s-a inaugurat linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 Km, numai pentru transportul cărbunelui; de aici şi denumirea de “Linia cărbunarilor”. În 1855 este preluată de către “Societatea Privilegiată Imperială şi Regală a Căilor Ferate Austriece de Stat”(St.E.G.).

După unele îmbunătăţiri, la 1 noiembrie 1856 a fost deschisă şi pentru transportul călătorilor.

Timbrul cu valoarea nominală de 30 Bani, reprezintă locomotiva StEG 111- “Wartberg”  tip 1B-n2, John Haswell, Viena, 1854.

La 20 iulie 1858 a remorcat trenul inaugural al liniei Timişoara-Stamora Moraviţa-Baziaş. Trenul era format din 11 vagoane de călători şi un vagon de bagaje. Din portul Baziaş, călătorii îşi puteau continua călătoria pe Dunăre, cu vapoarele spre Orşova, Giurgiu, Cernavodă, Odessa şi Constantinopol.

Timbrul cu valoarea de 50 Bani, reprezintă locomotiva D.B.S.R. 1-“Ovidiu”, tip C-n2, Beyer, Peacock, Manchester, 1860. Împreună cu D.B.S.R. 2-“Tomis”, a remorcat primele trenuri ale liniei dobrogene Cernavodă Port- Constanţa Port.

Circulaţia feroviară între cele două porturi a determinat înfiinţarea, în 1865, a unui serviciu local, denumit “Local Post” care stabilea legătura atât între cele două puncte terminus ale liniei, cât şi cu serviciul poştal al companiei maritime austriece “Lloyd”.

Pentru francarea transportului poştal pe această linie, compania D.B.S.R.- (Danube and Black Sea Railway) a emis în anul 1867 o marcă proprie, de 20 de parale, care a constituit prima marcă poştală europeană cu tematică feroviară. Desenul mărcii reprezintă un tren intrând în portul Constanţa.